Ga direct naar de inhoud van de pagina

Bomvol Salland Café ‘Van bodem tot bord II’

In 2016 was er al een Salland Café over dit thema. Inmiddels proberen steeds meer Sallanders de afstand tussen bodem en bord te verkorten en de verbinding tussen boer en consument te versterken. Er staan al prachtige projecten!

Hoe creëren zij die korte ketens en hoe smeden ze een samenwerking die werkt? Wat kunnen we van hen leren? Dat hoorden we in een bomvolle Salland Café op het melkveebedrijf van familie Lugtenberg, dat werd georganiseerd in samenwerking met Salland Boert en Eet Bewust en de Ulebelt.

Bekijk hieronder het filmpje over het Salland Café (2 minuten, 38 seconden)

Naar een YouTube filmpje

Melkveebedrijf familie Lugtenberg

Tom Lugtenberg van De Riet vertelde over zijn veestapel van 160 MRIJ-koeien en 60 stuks jongvee, waarvan een deel ook ingezet wordt in de Duursche Waarden. Het vlees van de koeien verkopen zij aan huis en aan Leon Ripperda van brasserie Op Duur. Smaken verbinden! Ook de uitdagingen van de fosfaat-regelgeving passeerde de revue.
Ellis Lugtenberg nam het woord over en vertelde over de deelname aan Salland Boert en Eet Bewust. Om burgers de herkomst van hun eten te laten ervaren, kunnen zij o.a. komen eten op De Riet en genieten van het MRIJ-vlees en de melkproducten die Ellis bereidt, of ze daar kopen. Bovendien is de ontvangst van het Salland Café een voorbeeld van de verbinding van boer en burger.

Demoveld bewust bodembeheer (Oerdijk, Vijfhoek/Deventer)

Van het Demoveld Bewust Bodembeheer aan de Oerdijk (Vijfhoek/Deventer), van LTO Salland en haar partners, kunnen we veel leren. Herman Menkveld vertelde hoe een gezonde bodem werkt en voor 1/3 uit water, bodemdeeltjes en lucht bestaat. “We halen veel van de bodem, maar brengen te weinig terug. Met een goede bemesting voed je de bodem en ontstaat er een grotere biodiversiteit vol leven met beestjes. Die gezonde bodem voedt de planten.” Het demoveld is voor 6 jaar in gebruik en 3 jaar geleden in gebruik genomen. LTO-Salland biedt hiermee onafhankelijke kennisverspreiding over duurzaam bodembeheer. Denk bijvoorbeeld aan het zaaien van gras onder mais, zodat na de maisoogst er al een grastapijt aanwezig is. Maar ook aan het optimaliseren van de ph-waarde en het organische stofgehalte met de Verisscan.

Salland Boert en Eet Bewust

Hans Nieuwenhuis van Salland Boert en Eet Bewust neemt ons mee in het succes van dit netwerk waar de boer-burger verbinding centraal staat. Al 63 agrarische bedrijven uit alle sectoren doen mee. 33 Partners leveren een bijdrage in natura of geld. Er zijn al veel activiteiten georganiseerd om boeren en burgers te verbinden: van open dagen, fietsroutes en de proeverij in Deventer op de Brink ‘Van Riek tot Vork’. Boerderij-educatie wordt door deelnemende boeren gefaciliteerd en boeren krijgen cursussen in het gebruik van social media. Hij geeft ook een doorkijkje naar de toekomst. In Salland staan daarin direct contact met de burger en een streekeigen karakter centraal.

Voedselcoöperaties

Estella Franssen toont ons hoe gemakkelijk het is een voedselcoöperatie te realiseren. Bij toerbeurt halen de deelnemers de bestellingen van aangesloten gezinnen op bij aangesloten boeren. Op een vast uitdeelpunt nemen de deelnemers hun bestelling in ontvangst. Betalen? Dat gaat gewoon via een app, Tikkie, iDeal of een factuur. En de ideale omvang van een coöperatie? De bestellingen moeten in één auto of busje passen. Estella: “Het levert zoveel op. Het is verser en gezonder, je verbindt je met de herkomst van je voedsel, je eet minder junkfood, de prijs is eerlijk en betaalbaar en je verbruikt minder verpakkingsmateriaal.” Heb jij plannen om een voedselcoöperatie te starten? De Ulebelt in Deventer helpt je graag daarmee.

Koolzaadolie in de supermarkt

Hoe krijg je een lokaal product in de supermarkt? Dat vertelde Jan van Gerner ons. Hij doet de marketing en verkoop van de koolzaadolie Brassica en Hollands Goud van de koolzaadtelersvereniging Colzaco uit Oost Nederland. Inmiddels liggen deze merken bij groothandel, horeca, cateraars en in de supermarkt en worden er 450.000 flessen per jaar van verkocht. Jan geeft aan dat supermarkten vooral kijken of er behoefte is aan jouw product bij de consument. Het product moet bovendien onderscheidend zijn, het moet in het assortiment passen. Die consument moet wel ‘geactiveerd’ worden om jouw product te kopen. Je moet dus geld kunnen steken in een goede reclamecampagne.

Interviews

Na afloop interviewde Arno van Dijk, medewerker economie van gemeente Olst-Wijhe de sprekers en enkele andere initiatiefnemers. Tijs Holtkuile, een jonge ondernemer, verkoopt Ammervelder varkensvlees van eigen boerderij. Hij vertelt over zijn motieven: “Met de verkoop aan huis krijgen boer én consument een eerlijker prijs voor een kwalitatief mooi product.”

Leon Ripperda van Op Duur over de samenwerking tussen horeca en agrarisch ondernemer: “Ergens moet een balletje opgegooid worden en bij een kopje koffie ontstaat dan een mooi idee voor samenwerking.”

Tijdens de netwerkborrel werd er nog lang nagepraat met de initiatiefnemers. Weer een geslaagd Salland Café!

Meer informatie?

Neem dan contact op met de organisatoren van dit Salland Café: